Per heden Corona toegangsbewijs vereist op club evenementen

Amsterdam 9/11/2021

Beste leden,

Op de persconferentie van 2 november 2021 heeft het kabinet aangekondigd dat per zaterdag 6 november 2021 een Corona Toegangs Bewijs (CTB) gaat gelden voor georganiseerde sportbeoefening vanaf 18 jaar. De Koninklijke schaakbond (KNSB) volgt dit besluit. En VAS volgt weer de KNSB.
Bij schaken geldt daarom dat bij iedereen (ook eventuele toeschouwers) van 18 jaar of ouder de Corona scanner procedure (QR-check) moet worden uitgevoerd.

FAQ:

Bent u niet gevaccineerd en wilt u toch komen schaken?
-Gratis laten testen

Laat u testen op het coronavirus. Is de uitslag negatief? Dan krijgt u een coronatoegangsbewijs welke tijdelijk geldig is.

Maak een afspraak voor een coronatest bij 1 van de aangesloten testlocaties (Testenvoortoegang.nl).

U krijgt de uitslag binnen 2 uur na de test. Doe de test in de 24 uur voor uw bezoek. De uitslag is 24 uur geldig.

Verschillende mensen wijzen erop dat voor schaken de BTW-plicht gaat gelden omdat schaken geen sport zou zijn. Hoe verhoudt zich dat tot de CTB-plicht voor de georganiseerde sport?

– Per 6 november: Dat schaken geen sport zou zijn, geldt alleen voor de reikwijdte van de Btw-vrijstelling voor sporten. Schaken is voor de rijksoverheid (ministerie van VWS) nog steeds een sport en de KNSB blijft ook aangesloten bij NOC*NSF. Dat betekent dat de CTB-plicht geldt voor georganiseerde schaakactiviteiten.

Moeten we een vertrouwd lid telkens opnieuw vragen om het CTB?

– Ja, om verwarring te voorkomen dienen ook deze leden gecheckt te worden op een CTB.

Namens het bestuur van VAS,

Remy Hakvoort