SGA: VAS 3 nipt ten onder

Door: Remy Hakvoort
Afgelopen donderdag trad VAS 3 voor de SGA-competitie aan tegen De Volewijckers.
Ondanks een ELO-overwicht in het voordeel van De Volewijckers was het een zeer spannende wedstrijd.

Aangezien we voor het eerst dit seizoen helemaal compleet waren ( 9 man), besloot de teamcaptain (ondergetekende) zichzelf een ronde vrij te geven. Ondanks dat ik de opstelling reeds per app had gecommuniceerd, leidde dat op de wedstrijddag tot enigszins verbaasde gezichten. Maar toen ook de laatste plooien waren gladgestreken (Matteo wilde per se op bord 3) kon de wedstrijd beginnen.

Milo’s partij heb ik vrijwel volledig gemist. Dat kwam omdat hij zo snel klaar was. Milo’s rating van 1630 is niet wat hij in werkelijkheid waard is. Dat ondervond ook zijn tegenstander. Terwijl ik nog bezig was de borden van de goedbezochte Interne Competitie te bekijken, had Milo al gewonnen. In de analyse liet Milo mij de ins-and-outs zijn van de stelling. bottom-line; via een goedgevonden dubbele aanval won hij een stuk, en zo de partij. 1-0

Een voortvarend begin dacht ik zo.
Op bord 2 had Elmer het lastig tegen semi-VAS’ser Tigran Spaan; jazeker, de-vader-van Matteo. onze 3e bord speler. Waarom Tigran nooit voor VAS heeft gespeeld is mij een raadsel. In ieder geval kwam er een Hollandse stelling op het bord waarin het leek alsof er een evenwicht was bereikt. Echter; door een lastige penning zag Elmer zich genoodzaakt een kwaliteit te geven. Helaas kwam Tigran hierdoor te actief te staan. Elmer kwam dit niet meer te boven. 1-1.

Op bord 3 speelde Matteo ook al Hollands; zo vader, zo zoon. Het was een gecompliceerde partij, waarbij het leek alsof wit de beste papieren had. Uiteindelijk resulteerde dat in een dame-pionnen eindspel, waarbij wit een wat onveilige koning had. Het leek mij toch dat de partij verloren was voor zwart, maar Matteo verzekerde mij dat remise altijd binnen handbereik was door geweest. Dat werd het uiteindelijk ook. 1,5-1,5

Wesley speelde een partij waarin volgens mij niet zo veel gebeurde. Er stonden ongelijke lopers op het bord en beide partijen hadden niet zoveel aanknopingspunten.
remise was onvermijdelijk. 2-2

Op bord 5 speelde Dick een leuke pot tegen Roger. Ook hier eindigde de partij in remise. 2,5-2,5

Niels, onze man op bord 8, speelde een goede partij. Hij deed de ene goed zet na de andere. Ik had er alle vertrouwen in dat Niels zijn partij over de streep zou trekken; Hij stond immers 2 pionnen voor. Toch ging het helaas nog mis. door wat minder accurate zetten van Niels, kreeg zijn tegenstander de kans dame+paard te activeren, welke altijd dodelijk goed samenwerken. Zo ook in Niels’ partij. Dat was zonde, want Niels had zijn tegenstander volledig tegen de touwen. 2,5-3,5.

Op bord 1 had Samuel een zware dobber aan Sjoerd Roebers, jawel de-broer-van VAS2 speler Jan Roebers. Mede dankzij een koning in het midden, was Samuels positie de gehele partij precair. Zijn tegenstander had in ieder geval het initiatief. Toch wist Samuel een paard-pionnen eindspel te bereiken. Op een gegeven moment promoveerde zijn tegenstander; echter had hij de minor-promotie tot paard gemaakt, dan was de partij verloren geweest voor Samuel. Nu deed zijn tegenstander dat gelukkig niet, en wist Samuel nog een remise uit het vuur te slepen. Een zwaar bevochten 3-4.

Als laatste was Ivo nog bezig. Ik had de indruk dat Ivo niet slechter stond, maar helaas ging het fout aan het eind van de partij. 3-5.

Een stuntje zat er helaas net niet in. Als…als…. als…
Volgende keer beter!

#VAS 3RatingDe Volewijckers 1RatingUitslag