VASKAMP 2023 was weer een feest!

Tijdens de Pinksterdagen kun je van alles gaan doen: op vakantie, familiebezoek, shoppen, wandelen, noem het maar op. Echter, een groot gedeelte van de jeugdige VAS’ers houdt deze dagen traditioneel vrij voor het VAS-kamp. En terecht! Ook dit jaar was het weer een geweldig Kamp-weekend.

Naar Ermelo

Het is alweer de 16e keer dat het VAS-kamp wordt georganiseerd. Dit jaar voor het eerst in Ermelo in plaats van Santpoort, maar het is zo goed bevallen dat de accommodatie voor Pinksteren 2024 ook al is vastgelegd.

Wie is de cheater?

Zoals altijd heeft het kamp een thema. Dit jaar was het thema als volgt; Bij schaakclub VAS was eerder dit jaar Online NK-bedrijfsschaak gehouden. Maar er werd door de FIDE 1 partij eruit gelicht, omdat hierin was valsgespeeld. Helaas kon door de aangescherpte AVG-regels niet met de rechter worden gedeeld wie de valsspeler precies was. Alleen de online handle was bekend. Dit was “AnoNiemannd”. De meeste karakters op bovenstaande foto waren deelnemers op het online NK-bedrijfsschaak.

Bij binnenkomst in Santpoort werden de kinderen allereerst tegengehouden door FIDE-arbiter Samuel, die gewapend met een heuse metaalscanner op zoek ging naar illegaal meegesmokkelde items. En dit was maar goed ook, want bij Dani ging de scanner af en werd een laptop en telefoon in beslag genomen. Verder kwam iedereen schadevrij door de controle.
Daarna maakten zij kennis met de andere karakters van het kamp. Zo moesten zij bij Rechter Elmer inchecken om de aanstaande rechtszaken te kunnen volgen en verklaren eerlijke intenties te hebben. Ze kwamen Ultrahardloper Zwaan tegen, die onuitputtelijk rondjes aan het rennen was over het terrein. Bij Schaakbokser Ivo werden zij uitgedaagd tot een gevecht. Kostuumverkoper Remy probeerde (met wisselend succes) de kinderen kostuums te verkopen. Torenbouwer Wesley was zoals altijd bezig om Torens te bouwen van verschillende formaten. Tekstschrijver voor gelukskoekjes Deborah smeerde iedereen gelukskoekjes aan die ook nog zinnige dingen over schaken bevatten (als dat niet handig is!). Paardenmeisje Betty, eigenaar van Manege De Octopus. verklaarde aan iedereen die het maar wilde horen, hoeveel zij van paarden hield. Softwaredeveloper Joris testte bij iedereen de programmeerkennis en Elco (eigenaar van Koningswandel B.V) probeerde te kinderen te verleiden tot een rondwandeling over het terrein.

Spelgroepen

Nadat de kinderen in de juiste slaapzaal hun (soms gigantische) luchtbed of matras hadden geïnstalleerd, was het tijd voor het kennismakingsspel. Hierbij moeten de kinderen puzzels oplossen om erachter te komen wie bij wie in het spelgroepje zit en wie de bijbehorende groepsleider is.
Allereerst kregen zij een vraag of raadsel voorgeschoten. Daarna moesten ze in het bos op zoek naar het antwoord. En pas na controle mocht het puzzelstukje worden uitgepakt.  Dit jaar moeten de kinderen een puzzel van bizarre lijnen zien samen te voegen, wat nog knap lastig was, aangezien het van die abstracte figuren waren. Op de achterkant stonden dan de naam van de groepsleider.
Het duurde even voordat de groepjes compleet waren, omdat één persoon het foute antwoord kwam terugbrengen bij de leiding. Toen bleek dat het antwoord fout was, werd de witte envelop op een witte tafel gelegd. Ja, dan kan dat kind lang zoeken naar zijn juiste envelop met het correcte antwoord. Maar uiteindelijk was elk groepje compleet.

Schaakuitvindingen

De volgende activiteit was de openingsactiviteit. Deze keer moesten de kinderen een innovatief product bedenken en daarna het idee pitchen. Alles moest worden uitgedacht; doelgroep, marketing, prijs, product, slogan en nog veel meer wat er allemaal bij een elevator pitch komt kijken. De groepjes gingen voortvarend aan de slag, want bij het pitchen van het idee zouden 3 heuse investeerders komen kijken en wellicht wel het idee opkopen!

Uiteindelijk werden er allemaal leuke ideeën bedacht. Zo was er één groepje dat een auto-noteerder had ontwikkeld. Zo hoefde je nooit meer te noteren! Investeerder Samuel was er als de kippen bij om dit geweldige idee op te kopen. Een ander groepje had de Eyefish ontwikkeld. Dankzij deze speciale lens kon je perfect valsspelen. Elco leek dit wel wat en kocht het idee op. Weer een ander groepje bedacht microfoonschaak. Hierbij kon je de zetten gewoon opnoemen, waarbij een chip deze automatisch omzette naar schaaknotatie. Dit was volgens Schaakbokser Ivo het ideale product omdat hij dan tijdens het boksen al kon schaken en zo een voorsprong opbouwde tegen zijn tegenstanders, die achteraf nog moesten schaken. Hij betaalde er dan ook grof geld voor.
Het laatste groepje presenteerde de ChessWinner. Dankzij deze bril konden beginnende schakers hun zelfvertrouwen opkrikken na vele verliespartijen. De Chesswinner was namelijk een bril met daarin een schaakengine, die de beste zet projecteerde op je lens. Zo kon je eindelijk eens een potje winnen. FIDE-arbiter Samuel waagde zich ook deze niet in de biedingsstrijd wegens ethische en morele bezwaren. Elco kocht het product op en verkreeg daarmee totale dominantie over de cheatingsoftware.

Geheimzinnige codetaal

Daarna was het tijd voor 1e thema-moment. Eerder op de dag waren er al aanwijzingen gevonden. FIDE-arbiter Samuel vond dat softwareontwikkelaar Joris zich wel erg vreemd gedroeg. Er was namelijk een stuk code gevonden die de woorden “Stokvis” en “cheatmode=activated” bevatte. Hierop beschuldigde Samuel dan ook van vals spel en daagde Joris voor de rechter om tekst en uitleg te geven. Zou dan gelijk de schuldige zijn gevonden?
Joris werd stevig ondervraagd door Rechter Elmer. Hij verklaarde dat hij een schaakengine had ontwikkeld die juist valsspelen moest tegengaan. Zijn engine (te dragen in een oorbel) was namelijk zo ingericht dat de GPS-tracker de locatie van de schaker kon lokaliseren. Als dit dan matchte met een plaats waar ook daadwerkelijk een schaaktoernooi aan de gang was, dan gaf de engine bewust slechte zetten door. En zo zouden valsspelers opzettelijk verliezen.
Door de rechter werd Joris voor de keuze gesteld: of strafcorvee, of de kinderen meer informatie te verschaffen over het schaaktoernooi. Joris koos voor dat laatste. Hij lichtte ons in dat hij de eindstelling van de partij had kunnen ontleden uit het internetverkeer. Alleen kon hij maar niet vinden welk stuk code voor de witte koning stond. Die kon dus nog overal op het bord staan…
Mede dankzij deze informatie werd Joris uiteindelijk vrijgesproken. Dus moesten we op zoek naar nieuwe informatie!

Schaaktraining!

Toen dit allemaal was afgerond, stonden de schaaktrainers klaar om hun trainingsgroepje te voorzien van nieuwe inzichten in het schaakspel. In 60 minuten ging het over zeer uiteenlopende onderdelen. Zo gaven Samuel en Ivo hun groepje les over de FIDE-regels met een heuse schaakregelquiz; vertelde Elco hoe, als hij zijn cruciale partij had weten te winnen, wellicht het KNSB-seizoen van VAS 3 gered had kunnen worden en ging het bij Zwaan over Penningen.

Koken en corvee

Terwijl de rest druk bezig was, werkte Betty en Elmer zich letterlijk in het zweet in de keuken. De hele dag waren zij druk met de voorbereidingen voor het avondeten. Voor 35 man koken is geen makkelijke opgave. Hele bergen uien, wortels, komkommer, paprika, champignons, tomaten en courgettes moesten worden gewassen, geschild en/of gesneden. Maar alle inzet werd beloond. Het resultaat was een overheerlijke pasta, waarbij keuze was tussen vegetarisch/niet-vegetarische pasta en rode of witte saus. Er bleven maar weinig restjes over. Als toetje was er verfrissende citroen-vla.
Bij het kamp hoort natuurlijk ook corvee. Verschillende groepjes moeten de tafel dekken, tafel afruimen, de zaal plus tafels aanvegen en uiteraard mag ook afwassen niet ontbreken bij het corvee. Er waren zelfs kinderen die verplicht strafcorvee moesten doen!

De gehele dag (of eigenlijk gedurende het gehele kamp) was het ontzettend lekker weer. Het was dan ook ontzettend handig dat alle kinderen hun eigen bidon mee hadden, om veel water te drinken.

Handelsspel

Na het avondeten was het tijd om even wat aan beweging te doen. De kinderen deden mee met het Handelsspel. Bij de verschillende posten te weten Nederland, Zweden, Japan, Frankrijk en Australië. Bij de verschillende posten konden verschillende producten voor wisselende prijzen worden ingekocht of verkocht. Het was zaak om gunstige deals te sluiten om na 3 rondes zo veel mogelijk munten te bemachtigen. Ieder team begon met 2 munten en 2 handelswaar. Het winnende team slaagde erin om na 30 minuten spelen 168 munten bij elkaar te sprokkelen. Een geweldige prestatie.

Na het ruilspel was er nog wel wat tijd over, voordat het bedtijd was. Er werd besloten om nog even te genieten van een kampvuur. Joris en Zwaan hadden een geweldig fikkie gestoken.

Kampvuur

Bij het kampvuur konden broodjes worden gebakken, die daarna met jam/stroop/suiker werden versierd en genuttigd. Ook konden de kinderen marshmallows braden. Dit was een groot succes.

Hierna was het toch echt bedtijd voor de kinderen. Na het verplichte tandenpoetsen en tekencontrole, konden de kinderen nog even lezen of praten. Maar echt slapen gebeurde er weinig. Tot diep in de nacht werd er “weerwolven” gespeeld of andere spellen dankzij het gebruik van een stiekeme zaklamp; die bij Samuels eerdere controle niet was geconfisqueerd.


Ochtendgymnastiek

Alhoewel (of misschien dankzij) door de kinderen weinig was geslapen, was het opstaan om 07.30u geen enkel probleem. Het was namelijk tijd om de dag sportief te beginnen met ochtendgymnastiek. Allerlei oefeningen passeerden de revue.

LAN-kabels en een wegrennende verdachte

Na het ontbijt was het weer tijd voor een thema-moment. Er waren namelijk nieuwe aanwijzingen gevonden. Zo was er onder andere de bokshandschoen gevonden van Schaakbokser Ivo, met daarin een LAN-kabel. Ivo was zijn handschoen al een tijdje kwijt. FIDE-arbiter Samuel vond dit wel erg verdacht en samen met de kinderen werd besloten om Ivo voor de rechter te slepen.
De schaakbokser leek de rechterlijke macht te willen intimideren met fysiek geweld (één, twee!), maar uiteindelijk volgde er toch een bekentenis. De schaakbokser was in de veronderstelling dat het Online NK-bedrijfsschaak een schaakboks-format zou hebben. Hij was dan ook heftig teleurgesteld dat het “maar” om regulier schaken ging. De schaakbokser heeft 5 potjes op rij verloren, omdat er niet werd gebokst. Daar ligt namelijk zijn grote kracht.
Uit pure frustratie trok hij tijdens het NK-bedrijfsschaak de LAN-kabels uit de pc. Anders gedwongen tot een taakstraf in de keuken, gaf hij aan dat hij Elco, de eigenaar van Koningswandel B.V, tijdens het toernooi verdacht vaak zag opstaan om even een “wandeling” te maken.

Er was nog meer bewijsmateriaal gevonden. Er zijn foto’s opgedoken waarin het schaakbord meer dan 10m verwijderd is van de klok. Daarbij staat er ook een grote zwaan op de foto en ligt Zwaans rugnummer 1822 bij het bord. Op een andere foto is te zien dat de klok van de tegenstander al is gevallen, terwijl Zwaan nog zeeën van tijd over heeft. Dit is natuurlijk ook uitermate verdacht gedrag.
Terwijl de FIDE-arbiter bezig was om Zwaan voor de rechter te krijgen, zette die het op een Lopen. Dat droeg natuurlijk alleen maar bij in de veronderstelling dat zij wellicht de valsspeler was op het online NK-bedrijfsschaak.
Na een moment van bezinning (of wellicht een gesprek met haar advocaat) besloot Zwaan om toch vrijwillig terug te keren naar de rechtszaal.
Haar alibi was dat het online NK-bedrijfsschaak op een schaakcomputer was gespeeld, dus dat zij daar nooit kon hebben valsgespeeld, want de klok gaat daar immers automatisch. Zij beloofde de klok voortaan niet meer zo ver weg te zetten van het bord.
Rechter Elmer kon niet anders dan Zwaan vrijspreken van valsspelen. Ze vertelde nog wel iets geks over Betty, eigenaar van Manege de Octopus. Zwaan verklaarde dat zij Betty regelmatig ziet paardrijden op de A2, en dat zij daar ook werd geflitst voor te hard galopperen…

Na dit rechtbankdrama stond er weer een schaaktraining op het programma. Er stonden weer allerlei interessante onderwerpen op het menu, zoals retrogadeschaak, dame vs. toreneindspel, raindropchess.  Uiteraard mochten tijdens de trainingen ook de gezonde versnaperingen zoals tomaten, paprika en komkommer niet ontbreken.

Escape Challenge

Toen de trainingen waren afgelopen was het tijd voor een escape-challenge. De kinderen moesten binnen de gestelde tijdslimiet van 1 uur een partij te zien ontcijferen en op correcte wijze het antwoord doorgeven. Als je de partij zo las, dan was het totale gibberish, er klopte helemaal niets van. Het bleek dat de partij op allerlei wijzen was gecodeerd. Allereerst de naam van de schaakstukken; via het handboek stap 1 kon de namen van de stukken worden omgezet in reguliere stukken. Zo betekende Cor bijvoorbeeld paard. Daarna moesten worden uitgevogeld hoe de velden precies waren gehusseld. Dit kon door een partij na te spelen, waarbij elk schaakstuk van wit uiteindelijk op de 8e rij belandde. Zo kon worden bepaald dat waar je in de gecodeerde partij “d” las, dit eigenlijk “a” moest zijn. Zo kon dit voor elk stuk worden bepaald.
De cijfervelden van de stukken was in eerste instantie ook geen touw aan vast te knopen. Zo waren er cijfers als 66 en 27, die op een regulier schaakbord niet voorkomen.  Gelukkig kon aan de hand van een sudoku worden bepaald welk cijfer correspondeerde met de cijfers 1 t/m 8 zodat de cijfers weer normaal werden.
Daarna was het zaak om de gecodeerde partij “om te schrijven” naar een reguliere partij zodat deze kon worden nagespeeld. Uiteindelijk moest zet 29 van wit worden doorgeven. Maar hoe?
Op het laatste blad was een lijntjestekening te zien. Als alle punten met elkaar waren verbonden, was er een telefoon te zien. Maar wat moest daarmee, welk nummer moest er worden gebeld? In de cijferpuzzel was een aanwijzing verstopt die daar informatie over gaf. Er was namelijk nog een blaadje met daarin allerlei cijfers en letters. Als je de letters op een bepaalde manier naar elkaar toe vouwde, kon je een telefoonnummer ontcijferen. Door dit te bellen kon je de winnende zet doorgeven.
De zet waarmee zwart door wit werd mat gezet was Erik a88, oftewel pion e7 #.

Levend Stratego

Deze zeer intensieve opdracht werd gevolgd door een relaxte picknick bij de kampvuurkuil. ’s Ochtends hadden de kinderen al een lunchpakket gemaakt, want in de middag zou een grote activiteit volgen.

De grote activiteit bleek Levend Stratego te zijn. Na een kleine wandeling kwamen we bij een stuk bos, waarin een gedeelte was afgebakend met hekken, pionnen en rood/wit afzetlint. Dit bleek het theater-of-operations te zijn voor het Levend Stratego.
Hierbij streed team Samuel tegen team Remy, waarbij het doel was om de vlag van de ander in je eigen kamp te krijgen. Er zijn verschillende rangen van laag naar hoog; bom, spion, verkenner, mineur, sergeant, luitenant, kapitein, majoor, kolonel, generaal en tot slot maarschalk. De spion is de enige die de maarschalk aankan en een bom kan alleen worden verslagen door de mineur. Uiteindelijk eindigde de stand onbeslist; 1.5-1.5. De laatste match eindigde namelijk in grote verwarring doordat de vlag van de ene partij ontbrak en er met de vlag van de andere partij de hele tijd werd rondgerend.

Vrije tijd en lekker eten

Om 15.15u waren we terug bij ons terrein. Aangezien het volgende onderdeel op het programma pas om 18u (avondeten) op het programma stond, hadden de kinderen veel vrije tijd. Ook was het tijd voor een ijsje; heerlijk met dat hete weer. Sommigen besloten om de tijd te doden door te bughousen, anderen lazen een Donald Duck. Weer anderen speelden in het bos en een ander groepje ging onder leiding van Elco en Samuel nog een potje voetballen.

Om 18u was iedereen weer terug. Na het corvee stond er wederom een heerlijke maaltijd op tafel te weten (al dan niet vegetarische) Nasi. Als toetje was er appel-kaneel-yoghurt. Nadat ieder groepje zijn corvee had gedaan, was het weer tijd voor een themamoment.

Te snelle paarden en loze kreten

Aangezien Betty door Zwaan was beschuldigd leek het een goed moment om Betty door de rechter te laten ondervragen. Te meer daar er in de middag nog aanvullend bewijs was gevonden. Er was namelijk een schaakpartij gevonden van Betty, waarin Betty’s paarden zich wel heel gek gedroegen. Ik zal hieronder de partij noemen (Betty heeft zwart): 1.Pc3 Pc5 2. b3 Pf4# . Haar paarden springen dus eigenlijk 1 veld verder dan normaal is toegestaan. Hoe kon ze dit verklaren? Schoorvoetend vertelde Betty de rechter dat ze haar paarden een speciaal krachtvoedsel geeft; hierdoor heeft ze in de paardensport ook zoveel prijzen gewonnen. Dankzij dit speciale voedsel kunnen haar paarden verder en hoger springen dan normaal. Ze gaf aan dat ze op het schaaktoernooi niet met haar speciale paarden heeft kunnen spelen, want deze zijn in beslaggenomen door de politie wegens snelheidsovertredingen.
Op het online NK-bedrijfsschaak speelde ze met gewone paarden en heeft dus niet valsgespeeld. De rechter moest haar hierin gelijk geven. Wel heeft Betty gezien dat de tekstschrijver voor Gelukskoekjes Deborah zich verdacht gedraagt. Zo kijkt ze tijdens partijen vaak op deze teksten van de gelukskoekjes, en deze teksten zijn ook overal te zien. Ze zijn vastgeplakt op schaakklokken, langs de randen van schaakborden en zelfs op de waterbidons. Als dat niet verdacht is?

De volgende persoon die zich bij de rechter moest verantwoorden was dan ook Deborah. Deborah verklaarde de briefjes op de bidons als zijnde een sponsorovereenkomst met ultrahardloper Zwaan. Die was dat vergeten te melden tijdens haar ondervraging door de rechter. Deborah had echter wel een alibi: het is 1 grote marketingstunt. Eigenlijk kijkt ze alleen naar lege briefjes en loze kreten. Ze haalt enorme omzet uit de schaakwereld.
Ook werd er een contractovereenkomst gevonden tussen Deborah en Microsoft over het gebruik van ChatGPT. Er staat altijd veel onzin in de teksten bij de gelukskoekjes en nu weten we hoe dat komt. ChatGPT kan helemaal niet schaken en verzint alle teksten die op de gelukskoekjes komen. Deborah verspreid deze alleen maar.
De rechter gaf Deborah het voordeel van de twijfel en sprak haar vrij. Bij het verlaten van de rechtszaal riep ze nog wel dat de kostuumverkoper heeft geprobeerd om een paard het jasje van de toren aan te trekken, waardoor hij met een extra toren speelde.

Superdoorgeefschaak

Al deze onthullingen moesten even bezinken. Er werd besloten om superdoorgeefschaak te spelen op maar liefst 16 borden. Team Ivo vs. Team Samuel. Van tevoren werd goed nagedacht over een gebalanceerde opstelling. Toch wist het team van Casper, Vihaan, Rowan, Dani, Miel, Dominique, Hidde, Tako, Aran, Kayen, Max, Raghav en Elco tweemaal te winnen met 9,5 tegen 4,5.
De regels van doorgeefschaak: stukken die je op je eigen bord slaat, moet je doorgeven aan je teamgenoot die ze weer mag inzetten. Wel met enige beperkingen; pionnen moeten tussen de 3e – 6e rij en je mag geen enkel stuk met schaak inzetten. Is er een partij klaar, dan stopt het doorgeven bij dat bord; lagere borden krijgen dan van jou geen stukken meer (maar als daar nog partijen bezig zijn, geven die uiteraard wel hun stukken door). Dit was een groot spektakel en werd met ontzettend veel plezier gedaan.

Nadat de gemoederen weer enigszins waren bedaard, was het kampvuurtijd. Opnieuw konden broodjes worden gebakken en marshmallows worden gegeten. Ook konden de kinderen genieten van een broodje hotdog.  Na flink gegeten te hebben was het bedtijd.


Maandag begon weer om 07.30u met ochtendgymnastiek. Waar een dag eerder de leiding ’s ochtends nog wakker werd voor die tijd van het kabaal van de kinderen, was het nu muisstil in de slaapkamers. Met enige moeite werden zelfs de diepste slapers opgetrommeld om deel te nemen aan het ochtendprogramma.

Wie heeft matgezet?

Na het ontbijt, was er weer een themamoment. Sinds het begin van het kamp hing bij de bewijsstukken al een schaakbord met een stelling. Maar waar eerst de witte koning ontbrak op het bord, was deze op maandagochtend gevuld met maar liefst 6 verschillende witte koningen, met elk een eigen veld.

Er waren op dat moment nog 3 verdachten over; te weten Elco (eigenaar KoningsWandel B.V), Remy “Dame” Hakvoort (kostuumverkoper en eigenaar van kledingzaak ’t Oude Jasje) en Torenbouwer Wesley (van Aannemersbedrijf Torenbouw & co).

Voor elk van de verdachten was wel bewijsmateriaal gevonden.
Tegen Elco werd het bewijs opgevoerd dat hij elke partij opende met de Bongcloud, oftewel 1.f4 2. Kf2. Daarnaast was er een wandelroute gevonden, waarin onder ander de villa van Anoniemannd was opgenomen (de handle die online had valsgespeeld tijdens het online NK-bedrijfsschaak).
Tegen Remy was er ook bewijs gevonden. Hij had de Koning van Katoren onzichtbare kleding verkocht die “alleen te zien was voor slimme mensen”. De koning had hierover een officiële klacht ingediend, en Remy werd veroordeeld tot het betalen van een fikse geldboete. Daarnaast bleek uit cijfers dat zijn zaak helemaal niet zo goed liep als hij deed voorkomen.

Ook Torenbouwer Wesley had een fikse aanklacht aan zijn broek hangen. Hij is namelijk aangeklaagd vanwege ingebrekestelling. De toren is zo scheef gebouwd dat de toren alleen schuin kan bewegen.
Kijk maar. De toren hiernaast staat ontzettend scheef! Dit moet een constructiefout zijn. De FIDE eist opheldering. Ook Wesley moet een flinke boete terugbetalen.

Terug naar de schaakstelling: het blijkt dat de verschillende koningen elk op twee manieren kunnen worden matgezet.
Koning op h1: dame en toren
Koning op a2: dame en paard
Koning op d1: dame of loper
Koning op e8: toren en paard
Koning op h8: toren of loper
Koning op a8: loper of paard

Uit de eerdere rechtszaken weten we al een heleboel. Utrahard”loper” Zwaan is onschuldig bevonden door de rechter en heeft het niet gedaan. Paardenmeisje Betty is ook onschuldig (paard valt dus af). De zwarte koning kan nooit de witte koning matzetten, en zodoende werd Koning Elco ook vrijgesproken.
Zo verdwijnen er steeds meer koningen van het bord. Omdat het paard en loper al door de rechter zijn geëlimineerd als verdachten, blijft alleen de witte koning op h1 over. Deze kan door zowel de dame als de toren worden matgezet.
De kinderen kregen van de rechter de opdracht om na te denken hoe we konden achterhalen of Torenbouwer Wesley de valsspeler is, of dat toch kostuumverkoper Remy (die overigens telkens in nieuwe outfits voor de dag kwam) de valsspeler is.

Opruimen geblazen

De kinderen konden er over nadenken tijdens het opruimen van hun spullen. Dat was wel nodig ook, bleek uit onderstaande foto. Sokken werden weer bij elkaar gezocht, slaapzakken opgerold, luchtbedden liepen weer leeg.

Spelletjestoernooi

Na de groepsfoto was het tijd voor de spelletjesmiddag. In teams werden diverse onderdelen gedaan; zo konden teams trefballen, frisbeeën, wedstrijdje kratlopen, estafetteschaak, en Möllky spelen.

Een potje frisbee. Je mag niet lopen met de frisbee en je scoort punten door de frisbee te vangen in de “eindzone”. Als de frisbee uitgaat, op de grond komt, of wordt onderschept mag de andere partij proberen om in de eindzone te komen.

Bij Möllky is het doel van het spel om precies 50 punten te scoren. Elk paaltje in een ander aantal punten waard. Gooi je 1 paaltje om, dan scoor je precies dat aantal punten. Gooi je 2 paaltjes om, dan scoor je 2 punten, bij 3 3 punten etc. De paaltjes worden overeind gezet op de plek waar ze terechtkomen en komen zodoende steeds verder uit elkaar. Scoor je echter te veel (meer dan 50 punten), dan moet je weer beginnen bij 25.

Pannenkoeken

Terwijl de spelletjesmiddag bezig was, was het keukenteam ook druk in de weer om het middageten voor te bereiden. Hier Elmer en Ivo aan het werk, maar vergeet niet chefkok Betty!

Je kunt nooit genoeg pannenkoeken hebben.

De ontmaskering

Gelukkig hadden de kinderen eerder op de dag al wat bedenktijd gekregen van de rechter. Ze hadden een plan bedacht om de valsspeler te ontmaskeren. Er was namelijk een laatste bewijsstuk gevonden; namelijk een chainbet van 5 winstpartijen achter elkaar. Dit zou de winnaar een flink geldbedrag opleveren.
Aangezien beide verdachten toch flinke schulden hadden, konden zij het zich niet permitteren om deze partij niet te winnen. De kinderen kwamen tot de conclusie dat het een goed idee was om de torenbouwer te laten schaken tegen de kostuumverkoper. De winnaar van die partij zou dan de valsspeler zijn.
Terwijl de partij bezig was, werd deze door de FIDE-arbiter voorzien van commentaar. Na een lange intensieve pot, vol zeer onverwachte computer-zetten, trok Wesley aan het lange eind. Door deze partij te winnen incasseerde hij een flinke geldsom, maar werd door de rechter wel verboden om ooit nog deel te nemen aan een schaaktoernooi aangezien hij ontzettend valsspeelt.

Zodoende kwam er een einde aan een ontzettend leuk kamp. Volgend jaar weer!

Tekst: Remy Hakvoort

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *